نمایشگاه سیال ابوظبی یکی از چهار مرکز نمایشگاهی سیال (فرانسه)می‌باشد. باتوجه به تجربه حضور دو دوره  در این نمایشگاه در سال های ۲۰۱۱و۲۰۱۲ که حاضرین در قسمت خرما مخصوصاً بخش غذایی که جداگانه بود و انصافاً دستاوردهای قابل توجه در مراوده و ارتباط بود ،انتظار می رفت که این نمایشگاه هر ساله ارتقا یابد، اما حضور یکی از فعالین انجمن در سال  ۲۰۱۶و گزارش ایشان اشاره به افت بی سابقه این نمایشگاه داشت. متاسفانه علیرغم این تجربه و اظهار ناکارآمدی این نمایشگاه، نهاد ذیربط جهت پاویون ایران در این رویداد به شرکت شهرک های بوشهر ماموریت معین بودن پاویون خصوصاً در حوزه خرما را داد. شرکت کارگزار آریاکراپ عملیات اجرایی و طرف قرار داد با مجری اماراتی را بعهده داشت. پاویون ایران را دو مکان مستقر کرده بودند. نمایشگاه دارای بخش های خرما، قهوه و چند غرفه میوه، شیلات و موسسه های مرتبط بود. تعداد غرفه های خرما بیشتر از همه فعالیت ها بود.کمتر از یک نصف روز کفایت بازدید کل غرفه را مینمود.

شرکت کنندگان در حوزه خرما از ایران به شرح ذیل بود:

۱ استان بوشهر(انجمن خرمای استان بوشهرو دو شرکت بسته بندی و فرآوری)

۲-استان اصفهان(یک واحد بسته بندی و فرآوری)

۳-کرمان (سه واحد بسته بندی و فرآوری)

۴-استان هرمزگان(یک واحدبسته بندی و فرآوری)

۵-استان بلوچستان(یک واحد بسته بندی و فرآوری)

۶-استان تهران(یک واحد بسته بندی)

۷-استان خوزستان(یک واحد صنفی خانگی)

این واحد در یک مکان مستقر بودند. غرفه نه متر و شش متری از هم پارتیشن شده که نامطلوب بود، فضاها بسیار کوچک و محقرانه. بخش دیگر کشمش، حلوا ارده، پسته را تشکیل میدادند. بازدید کنندگان بی اندازه قلیل. غرفه های صنعت خرما دیگر کشورها، اردن، عربستان سعودی، مصر و تونس و امارات. شرکت های وزین خرما شرکت نداشتند. اردن کلا با بسته بندی های مجهول و عربستان با چند رقم انگشت شمار برخلاف سال‌های قبل حضور داشتند. دو واحد ماشین آلاتی چینی و ایتالیایی با دستگاه های پیش پا افتاده. فقط دو مورد قابل توجه مشاهده گردید.

۱- موسسه جایزه نخل خلیفه، اعطا جوایز در پنج مقوله به حجم دو میلیون دلار

صحبتی با مسول این موسسه داشتم که نسبت به ریاست دوره های قبل نمایشگاه خیلی مهمان نوازانه نبود، از اینکه تا حالا شش دوره کنفرانس خرما داشتند و در دو نقطه مثل مصر سرمایه گذاری کردند و برای سال آینده قول دادند از انجمن ملی دعوت بعمل آید.

۲-شعبه ابوظبی دانشگاه نیویورک در بخش کشاورزی و تحقیق بر روی کلیه ژنوم ها و خواستار همکاری جهت شناسایی همه ارقام جهت تعیین بهترین رقم کیفیتی و مقاوم ترین رقم که در این مورد لینک ارتباطی وصول گردید.

 

نتیجه و جمع بندی

حضور در نمایشگاه امری فی النفس مثبت می‌باشد، اما چه گونه نمایشگاهی و چگونه حضوری.

شرکت شهرک های استان ها متاسفانه این نکته را که واحد‌های حاضر در نمایشگاه که باید نمایندگی صنعت خرما را در خارج عرضه کنند، لزوماً حرفی و امتیازی برای ایجاد جایگاه درکشور نمایشگاهی یا بازدیدکنندگان آنجا باید داشته باشند، نادیده میگیرند. مثلا غرفه شش متری انجمن بوشهر که در اخرین لحظه ها جابجا میشود، منظر ناخوشایندی را برای بازدید کننده خارجی ایجاد مینمود، یا واحد که چه عرض کنم بقالی کوچکی که با اطاله هزینه یارانه ای هشتاد درصدی سازمان توسعه تجارت حضور داشت،که باید در فروش های بهاره یا بازارهای محلی عرضه میگردید و بالاترین لیبلینگ آن ماژیک نویسی بر روی بسته ها بود. و این از نا آگاهی مسئول شهرک مربوطه یا نیت سند سازی امارو تبعات ثانویه آن حکایت دارد. بنابراین چنین نمایشگاهی جز از بین بردن منابع مالی ملی و شخصی دستاوردی ندارد. بنده توصیه میکنم با توجه به آگاهی فعالین انجمن، سازمان توسعه تجارت امر حضور در نمایشگاه و شاخص حضور حقوقی و حقیقی را بشکل داشتن غرفه و یا بازدید را در اختیار انجمن ملی خرمای ایران قرار دهد. دوم عملیات اجرایی حضور نمایشگاهی را انحصار به چند شرکت ننموده تا هزینه های غیر واقعی و سرویس های نامطلوب بوسیله این نوع برگزار کنندگان تور نمایشگاهی به متقاضیان اعمال نگردد. نتیجتاً انجمن با توجه به بازارهای هدف، نمایشگاه های پر قدرت را شناسایی و کارشناسی کرده و امکان سهل اعضا انجمن در حوزه خرما را به بهترین وجه آبرومندانه درخور کشور را مهیا سازد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست