رئیس انجمن ملی خرمای ایران: خرما گران نشده / جذابیت های صادراتی وجود ندارد

رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت که از ابتدای سال قیمت خرما تغییری نکرده است.

محسن رشیدفرخی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه قیمت خرما از ابتدای سال تاکنون افزایشی نداشته است، گفت: خرما نسبت به سال گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته است که البته  نسبت به تورم ۴۰ تا ۴۵ درصدی اعلام شده از سوی مسئولان مربوطه عددی نیست.

وی ادامه داد: باید در نظر داشت که قیمت‌ نهاده‌های کشاورزی در سال‌های گذشته افزایش یافته و اخیرا هم با افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی مواجه شده است. این موارد نشان می‌دهد که باید برای تولید کاری کنیم، زیرا کشاورز هم حق حیات در کشور دارد.

رئیس انجمن ملی خرما با بیان اینکه دو نوع قیمت “مبدا” و “مقصد” داریم، گفت: قیمت‌ها در مقصد متاثر از اجاره محل فروش، کرایه حمل و نقل و حاشیه سود است که با تغییر آن ها قیمت خرما نیز تغییر می کند. قیمت در مبدا اما تغییر چندانی ندارد.

به گفته وی قیمت خرمای مضافتی به صورت عمده در مبدا بسته به نوع آن کیلویی ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در صادرات خرما افزایشی داشته‌ایم یا خیر؟ گفت: صادرات مانند سال گذشته بوده و تغییری نکرده است، زیرا به دلیل سردرگمی در قیمت ارز، بالا رفتن هزینه‌های حمل و نقل خارجی و تعهدات غیر واقعی برای برگشت ارز، جذابیت‌هایی برای صادرات ایجاد نمی‌شود.

رشیدفرخی در پایان با اشاره به اینکه کشورهایی رقیب به دنبال تصاحب بازارها هستند، گفت: رقیب اصلی ما در صادرات خرما کشور عربستان است و هر بازاری که خالی باشد را تصاحب خواهد کرد.

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • دکتر محمد مهدی میرزائی
    12 تیر 1402 20:23

    سلام جناب رشید فرخی بنده دکتر محمد مهدی میرزائی استادیار مطالعات بین الملل و مطالعات منطقه ای با تخصص توسعه همکاریهای بین الملل و کشاورز برون مرزی و بنیان گذار انجمن کشت فراسرزمینی ایران در اتاق ایران و مقیم در هندوستان و ایران و فیلیپین و سریلانکا هستم و کشت موز و آناناس در این کشورها داریم و به کشورهای منطقه خلیج فارس خصوصا ایران صادرات موز و آناناس و نارگيل داریم.
    علاقمندم برای صادرات منظم خرمای ایران به هند و از طریق هند به دیگر کشورهای منطقه شبه قاره با شما و تولید کنندگان و صادرکنندگان توانمند ایرانی بابت ایجاد بزرگترین مرکز توزیع در هند همکاری داشته باشیم شماره بنده
    +989127774886
    شماره های دیگر
    ++989027774886

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست