پنجمين نمايشگاه بين المللي و تخصصي خرما، فرآوري و صنايع وابسته فارس از 10 الي 13 آبان ماه 1401 از ساعت 16 الي 21 در محل دائمي نمايشگاه بين المللي فارس افتتاح شد. اين نمايشگاه در فضايي به وسعت 6 هزار مترمربع و در سه سالن سرو، بهار و نرگس با حضور مسئولان کشور، استاني، انجمن ملي خرماي ايران، فعالان بخش خصوصي از 11 استان کشور و نمايندگاني شرکت‌هايي از چهار کشور روسيه،پاکستان، عمان و قطر در قالب 190 غرفه در شيراز برگزار و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

در حاشيه اين نمايشگاه جلسه هيات رئيسه انجمن ملي خرماي ايران با حضور اعضاي آن، نشست هاي تخصصي و نشست کارگروه ملي خرما با حضور مسئولان کشور و استاني از جمله رئيس اتاق بازرگاني فارس، مدير کل دفتر امور ميوه هاي گرمسيري و نيمه گرمسيري وزارت جهاد کشاورزي، مدير عامل سازمان مرکزي تعاون روستايي کشور، رئيس انجمن ملي خرماي ايران و فعالان بخش خصصوي از سراسر کشور در اتاق بازرگاني فارس برگزار شد.

در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه رئيس سازمان جهاد کشاورزي فارس گفت: امروزه استفاده از فنآوري هاي نوين مي تواند کمک کند تا ارقامي که خاصيت بسته بندي و جنبه هاي صادراتي دارند با روش مطلوبي بسته بندي و نهايتا صادر شود.

مجتبي دهقان‌پور با اشاره به اينکه جهاد کشاورزي به سرمايه‌گذاران در حوزه‌ صنايع تبديلي، بسته‌بندي و فرآوري خرما تسهيلات ارزان قيمت اعطا مي کند، افزود: رفع موانع در فرآيند اخذ مجوز از ديگر برنامه هاي حمايتي جهاد کشاورزي است و در همين راستا خودمان را موظف مي دانيم که اگر سرمايه گذاري با مشکلي مواجه شده است در چارچوب قانوني مشکل را رفع کنيم و علاوه بر آن استاندار هم اين رويکرد را دارند که از طريق کميته رفع موانع توليد، مشکلات سرمايه گذاران را حل کنند. به گفته دهقان پور؛ فارس با توليد بالغ بر 251 هزار و 500 تن خرما رتبه اول کشوري و رتبه چهارم در سطح زير کشت اين محصول را دارد و در نتيجه توليد در واحد سطح اين محصول از ميانگين کشور و استان هاي خرماخيز بالاتر است که حاصل تلاش نخلداران است. او با بيان اينکه يکي از استراتژي هاي وزارت جهاد کشاورزي و به تبع آن سازمان جهاد کشاورزي توجه به توليد و مزيت نسبي آن، در مناطقي که امکان سازگاري توليد براي محصولات خاص وجود دارد، است، گفت: جنوب استان فارس به لحاظ پتانسيل هايي که دارد يکي از بسترهاي مناسب براي توسعه و توليد خرما در سطح کشور است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي فارس با اشاره به اينکه در اختيار گذاشتن نهال عاري از ويروس و مقاوم به آفات و بيماري ها که در آينده محصولي متناسب با بازارهاي هدف صادراتي توليد کند از جنبه هاي حمايت از نخلداران و توسعه و گسترش خرما در اين استان است، خاطرنشان کرد: در همين راستا از اواخر سال گذشته مرکز توليد نهال خرما با روش کشت بافت و توليد باغ مادري کلنگ زني شد.

دهقان پور با اشاره به اينکه در مرکز مذکور پايه هاي رقم مجول که يکي از ارقام بازار پسند است توليد مي شود و نهال هاي توليدي علاوه بر استان فارس، در اختيار نخلداران جنوب کشور نيز قرار مي گيرد، افزود: يارانه هايي در اختيار اين مجتمع قرار داديم در همين راستا هم دولت يکسري تمهيداتي براي نخلداران در نظر مي گيرد و نهال هاي توليدي در قالب يارانه در اختيار نخلداران قرار مي گيرد.

او؛ به سلامت محصول خرماي توليدي نيز گريزي زد و افزود: خرماهاي توليدي ما داراي کيفيت بالا و از استانداردهاي بالايي براي مصرف بهره مند هستند و به دليل شرايط آب و هوايي مناسب جنوب استان، تنوع ارقام داريم که مي تواند کمک کند تا بازارهاي هدف صادراتي را متناسب با ذائقه مصرف کننده، شناسايي کنيم.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي فارس با اشاره به اينکه استانداردهاي توليد اين محصول خوب است، بيان کرد: استانداردهاي برداشت و عرضه محصول خرما را بايد به روز شود که در همين راستا اين سازمان يکسري اقداماتي انجام داده است و انجام خواهد داد که بتوانيم خرمايي با استاندارد هاي کامل به بازار عرضه شود.

همچنين در اين مراسم علي فرهادي مدير عامل شرکت نمايشگاه هاي بين المللي فارس نيز گفت: در پنجمين نمايشگاه بين المللي خرما، توليد،فرآوري و صنايع وابسته شيراز حدود شصت شرکت فعال در اين حوزه حضور دارند. وي افزود: ايران به لحاظ تنوع و کيفيت، سطح زير کشت، ميزان توليد، صادرات و مصرف ملي در زمره برترين توليد کنندگان محصول خرما در جهان به شمار مي رود. او ادامه داد: هر چند خرماي ايران از بهترين نوع خرماي صادراتي جهان بوده و يکي از محصولات عمده ي کشاورزي ايران و از منابع اصلي ارز کشور محسوب مي شود اما با کمال تاسف با گذشت زمان سهم و جايگاه کشور ما روند نزولي داشته است. وي افزود: به دلايل مختلف از جمله تغييرات اقليمي، خشکسالي و بي آبي، ضعف مديريت و برنامه ريزي، موانع صادراتي، افزايش قيمت تمام شده کالا در بخش توليد، نگهداري و بسته بندي و صادرات فاقد صرفه  اقتصادي لازم بوده و همين؛ دليل روند نزولي خرما و صنايع وابسته آن است.

فرهادي بيان کرد: قطعا با رفع اين موانع و مشکلات و ايرادات خرما به معناي واقعي تبديل به يک صنعت اشتغال زا، تامين کننده مواد غذايي و دارويي و صنعتي و کالايي صاداراتي وا رز آور مي شود. ايشان  افزود: در همين راستا شرکت نمايشگاه هاي بين المللي فارس در تلاش بوده و هست تا با برگزاري نمايشگاه تخصصي در اين حوزه و معرفي قابليت ها و ارزش استراتژيک اين محصول خوراکي  صنعتي به نخل داران و ساير مشاغل وابسته کمک کند تا با افزايش کمي و کيفي فراوري هاي متنوع و با ارزش حاصل از خرما سهم واقعي و شايسته کشور را در بازار هاي داخلي و بين المللي حفظ و ارتقا دهيم. فرهادي با بيان اينکه نمايشگاه بين المللي خرما شيراز در متراژي به مساحت شش هزار متر مربع برگزار مي شود، گفت: شرکت کنندگان در اين نمايشگاه از استان هاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، يزد، خراسان رضوي، کرمان، بوشهر، خوزستان،همدان، تهران،هرمزگان و فارس هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست